Aan de slag
- Actiefiches (6) Actiefiches-filter toepassen
- Cartoons (1) Cartoons-filter toepassen
- Communicatietools (1) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (15) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (5) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (1) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Liedjes (1) Liedjes-filter toepassen
- Oude MOS-bundels (1) Oude MOS-bundels-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (3) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (6) Subsidies-filter toepassen
- Uitstappen/Activiteiten (5) Uitstappen/Activiteiten-filter toepassen
- Vormingen (1) Vormingen-filter toepassen
- MOS-school (31) MOS-school-filter toepassen
- (-) Remove niet-MOS-school filter niet-MOS-school (31)
- Afval (13) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (17) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten lesgeven (7) Buiten lesgeven-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (10) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- (-) Remove Energie filter Energie (31)
- Klimaat (29) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (13) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (17) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (15) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (14) Voeding-filter toepassen
- Water (14) Water-filter toepassen
- Andere thema's (9) Andere thema's-filter toepassen
-
Cartoons
-
CO2-calculator: Scholen voor minder CO2
De CO2-calculator is een digitale tool die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van jouw basis- of secundaire school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie. De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in. De CO2-calculator rekent alles om naar CO2-uitstoot en geeft deze bevattelijk weer. Door deze tool educatief in te zetten, wordt het eenvoudig om CO2-doelstellingen voor jouw school te formuleren, op te volgen en te bereiken.
-
Dikketruiendag op 9 februari 2021
Van dinsdag 09 februari 2021 07:00h tot dinsdag 09 februari 2021 16:00hNIEUW: past een andere dag jullie beter? Dat kan ook. Geef op de affiche aan dat jullie Dikketruiendag op een andere dag organiseren dit schooljaar. ----- Het is voor iedereen een rare tijd. Wij kijken hoopvol uit naar het coronavaccin. Maar voor de klimaatopwarming is er geen vaccin. De remedie voor het klimaatvirus, dat zijn onze klimaatacties. Daarom is de slogan voor de 17e editie van Dikketruiendag: OP VOLLE KRACHT voor het klimaat. Voor deze editie van Dikketruiendag kan je jouw favoriete actie kiezen uit een aantal toppers van de vorige jaren.
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
Energiepremies van Leefmilieu Brussel
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kent energiepremies toe. Scholen komen in aanmerking voor het voordeligste niveau van de energiepremies (categorie c). De energiepremies zijn bedoeld om de energieprestaties van alle gebouwen in Brussel te verbeteren. >> Lees alles over de energiepremies op de website van Leefmilieu Brussel
-
eTwinning: samenwerken met een school in Europa
Wil je graag op een laagdrempelige manier uitwisselen met een ander Europees land? Of wil je graag een kijkje nemen over de taalgrens? Dan is er ook eTwinning Belgica. Wil je een nieuwe vibe in je lessen binnen brengen? Wil je MOSsen over de grenzen heen? Ben je een Eco-School en ben je op zoek naar andere Eco-Schools in Europa om samen een project op te starten? Dan is eTwinning zeker iets voor jou!
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
Klimaatfietstocht
-
Klimaatspel 'Waar zijn de rupsen?'
Twee koolmezen zijn wanhopig. Hun jongen schreeuwen om rupsen. Maar die rupsen blijken verdwenen ... Een waanzinnige moord? Een dwaze ontvoering? Een verschrikkelijke ziekte? Speel het spel 'Waar zijn de rupsen? ' en ontdek waarom. 'Waar zijn de rupsen?' werd ontwikkeld door Vlaams kennis- en vormingscentrum voor Natuur en Milieu De Vroente, in samenwerking met MOS.
-
Klimaattop voor kinderen
Climate Challenge Conferentie - in samenwerking met WWF en Studio Globo De leerlingen worden verdeeld in groepjes en vertegenwoordigen per groepje een land.
-
Leon : KaMOShibai rond elektriciteit
Leon wordt wakker. Het is licht in de kamer en toch is er geen elektriciteit. Er is duidelijk iets aan de hand met Reus Gommaar. Leon gaat op onderzoek met mamsie en mama. Als dat maar goed komt. Leon werd ontwikkeld door MOS Vlaams-Brabant en is een kamishibaiverhaal uit een reeks rond duurzame ontwikkeling. pdf bestandLeon.pdf (2.12 MB) Ook op KlasCement staat dit verhaal voor je klaar. Lees meer over de kaMOShibaiverhalen en hoe je ze kan inzetten in je lessen.
-
Leuke voorbeelden
-
MOS-actiefiche: De energiekoffer en onderzoeksvragen verzinnen
Laat je leerlingen aan de slag gaan met de energiekoffer om het energieverbruik van de school in kaart te brengen. Op die manier breiden ze hun onderzoekscompetenties uit. pdf bestandMOS_actiefiche_energiekoffer.pdf (909 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Energiearme dag op school
Dit document vormt een leidraad om met je school en de omgeving een energiearme dag te organiseren. Samen met de leerlingen kan in kaart gebracht worden wat de mogelijkheden zijn om zuiniger met energie om te gaan en wat de energiearme dag aan besparing en verminderde CO2-uitstoot heeft opgeleverd. pdf bestandAF1_een_energiearme_dag.pdf (520 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Energiedetectives op pad
Deze actiefiche vormt een leidraad om met leerlingen op onderzoek te gaan naar wat energie is, uit welke verschillende bronnen energie voortkomt en waar de energie naartoe gaat. Na het stellen van een aantal onderzoeksvragen rond energie, kruipen de leerlingen in de huid van een energiedetective om op zoek te gaan naar energievreters in de klas of school.
-
MOS-actiefiche: Energiekje trekt de stekker uit
Hoe breng je zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot van je school naar beneden? Aan de constructie van een oud, slecht geïsoleerd gebouw kan je op korte termijn weinig veranderen, maar de keuze voor een duurzame energieleverancier en attitudevorming heb je bijvoorbeeld wel zelf in de hand. Samen met het schoolteam, de ouders, de kinderen, en externe partners is meer mogelijk dan je denkt, en kan je op een leuke en leerzame manier 10 tot 15% energie besparen. Deze actiefiche zet je op weg.
-
MOS-actiefiche: Het klimaat verandert. Jij ook?
Steken we onze kop in het zand voor de klimaatverandering en doen we verder zoals we nu bezig zijn, of gaan we voor een duurzame verandering? Deze MOS-actiefiche nodigt je leerlingen uit om de klimaatproblematiek van nabij te onderzoeken en actie te ondernemen. Het is nog niet te laat, maar dan moeten we ons dringend aanpassen. Doe jij ook mee? pdf bestandAF_Klimaat.pdf (1 MB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.
-
MOS-bundels: energie
Op KlasCement staan nog oude MOS-bundels over energie. Ze bevatten nog heel wat nuttig en bruikbaar materiaal. Kleuters en 1e en 2e leerjaar Ga naar de KlasCement website om de MOS-bundel voor kleuters en eerste en tweede leerjaar volledig te bekijken 3e, 4e, 5e en 6e leerjaar Ga naar de KlasCement website om de MOS-bundel voor de tweede en derde graad LO volledig te bekijken