Aan de slag
- Actiefiches (1) Actiefiches-filter toepassen
- Begeleiding op maat (6) Begeleiding op maat-filter toepassen
- Communicatietools (2) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (7) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (6) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (1) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (1) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (6) Subsidies-filter toepassen
- Vormingen (7) Vormingen-filter toepassen
- Afval (15) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (15) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten leren (10) Buiten leren-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (12) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- (-) Remove Energie filter Energie (26)
- (-) Remove Klimaat filter Klimaat (26)
- Leerlingenparticipatie (12) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (18) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (15) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (15) Voeding-filter toepassen
- Water (15) Water-filter toepassen
- Andere thema's (7) Andere thema's-filter toepassen
-
Algemeen vormingsaanbod voor natuurgidsen, leerkrachten, ...
Bekijk al het andere vormingsaanbod van het Departement Omgeving - afdeling PBM (Partnerschappen met Bestuur en Maatschappij).
-
Begeleiding op maat
Hoe werk je aan een duurzame, straffe school? MOS begeleidt je school in een traject op maat. Samen leren we keuzes te maken voor de planeet, zodat er altijd genoeg is voor iedereen! We werken samen aan: een duidelijke visie op duurzaamheid, participatie, duidelijke communicatie. We hebben oog voor de brede schoolbenadering en zetten in op samenwerking met partners.
-
CO2-calculator: Scholen voor minder CO2
De CO2-calculator is een digitale tool die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van jouw basis- of secundaire school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie. De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in. De CO2-calculator rekent alles om naar CO2-uitstoot en geeft deze bevattelijk weer. Door deze tool educatief in te zetten, wordt het eenvoudig om CO2-doelstellingen voor jouw school te formuleren, op te volgen en te bereiken.
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
Energie en klimaat
Gaan we op school en in de klas bewust om met energie? Hoe produceren we samen minder CO2? Welke werkvormen kunnen we hanteren? Tevens zoeken we naar linken met andere leergebieden zoals techniek (S.T.E.M.). MOS helpt het team graag verder om op een co-creatieve wijze jouw klimaatplan vorm te geven. Aanbevolen voor het volledige schoolteam. Vlaams-Brabant duur: min.
-
Energiepremies van Leefmilieu Brussel
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kent energiepremies toe. Scholen komen in aanmerking voor het voordeligste niveau van de energiepremies (categorie c). De energiepremies zijn bedoeld om de energieprestaties van alle gebouwen in Brussel te verbeteren. >> Lees alles over de energiepremies op de website van Leefmilieu Brussel
-
KaMOShi practical guide for Terra is ill
This story is about Terra, the Earth, and her best friend Laura, the Sun. Terra is ill and allows Laura to examine her as at the doctor’s. Her blanket is getting thicker and thicker. She is warming up. There are too many sunrays that can’t escape and stick to her skin. Terra used to be happy. But now she is ill because of many dirty clouds that stick to her blanket. Laura says she can heal with the help of people who guarantee there are fewer dirty clouds. That is a breath of fresh air for Terra!
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
Leon : KaMOShibai rond elektriciteit
Leon wordt wakker. Het is licht in de kamer en toch is er geen elektriciteit. Er is duidelijk iets aan de hand met Reus Gommaar. Leon gaat op onderzoek met mamsie en mama. Als dat maar goed komt.
-
Leuke voorbeelden
-
Mobiliteit en klimaat
We gaan samen op zoek welke mobiliteitsacties voor de school interessant kunnen zijn om te groeien naar een CO2-arme schoolomgeving. We overlopen werkvormen en interessante les- ideeën. We bekijken hoe de school het best werk maakt van een breed draagvlak zowel bij de ouders, de leerlingen als het leerkrachtenteam. In een volgende sessie bekijken we het totale educatieve plan.
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.
-
MOS-klimaattraject basisonderwijs: Klimaatbendes
-
MOS-schoollogo
Dit schoollogo kan je gebruiken op alle communicatiedragers die iets te maken hebben met je MOS-werking, zoals de website, nieuwsbrieven, activiteiten, oproepen, affiches ...
-
MOS-schoolpoortlogo
Hang het schoolpoortlogo uit zodat alle bezoekers zien dat je school duurzaam is. Elke school die zich als MOS-school registreert kan, als ze dit wenst, via de MOS-begeleider een schoolpoortlogo krijgen. De logo's zijn verschillend per provincie. Hieronder het voorbeeld van de provincie West-Vlaanderen. Afmetingen: 35cm x 49 cm, 3 mm dik Materiaal: aluminium, voorzien van 4 boorgaten Om het schoolpoortlogo te bestellen, contacteer je je MOS-begeleider.
-
Reus Gommaar is boos : KaMOShibai over duurzame energie
In dit verhaal is reus Gommaar boos omdat de mensen zoveel energie verspillen. Ook beschikbaar in het Frans en Engels. pdf bestandReus Gommaar is boos.pdf (2.26 MB) pdf bestandGervais le Géant se met en colere.pdf (2.47 MB) pdf bestandGiant Colossus.pdf (2.44 MB) De pedagogische fiche zet je op weg: pdf bestandfiche Reus Gommaar is boos.pdf (1.19 MB) Ook op KlasCement staat dit verhaal voor je klaar. Lees meer over de kaMOShibaiverhalen en hoe je ze kan inzetten in je lessen.
-
Subsidie Energiezorg op school Brussel
Bij de VGC kunnen Nederlandstalige scholen een subsidie aanvragen voor energiebesparende maatregelen.
-
Subsidie KLAS in ACTIE Brussel
Bij de VGC kunnen Nederlandstalige scholen een subsidie aanvragen voor activiteiten - opgezet met partners - waarmee leerplan- of ontwikkelingsdoelen bereikt worden. De activiteiten moeten georganiseerd worden binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en kaderen binnen bepaalde thema's, zoals: burgerschapseducatie STEM milieueducatie ... >> Lees alles over deze subsidie op de website van n-Brussel
-
Subsidie Kleine duurzame projecten Limburg
Met dit subsidiereglement wil de provincie verenigingen, bedrijven, Limburgse scholen en gemeenten stimuleren om projecten uit te voeren die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de provincie Limburg. In de praktijk zoekt de provincie naar vernieuwende projecten die een bijdrage leveren aan een duurzaam milieubeleid, naar concrete klimaatprojecten, naar vergroening van onze leefomgeving, naar projecten die aandacht hebben voor de sociale aspecten van het milieubeleid, enz. Je kan de aanvraag voor je project indienen tot uiterlijk 1 april van het lopende jaar. >> Lees alles over d