Aan de slag
- Educatief materiaal (1) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (2) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (1) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (1) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (2) Subsidies-filter toepassen
- Vormingen (1) Vormingen-filter toepassen
- Afval (7) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (6) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten leren (3) Buiten leren-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (2) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- (-) Remove Energie filter Energie (7)
- Klimaat (7) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (2) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (7) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (6) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (6) Voeding-filter toepassen
- Water (7) Water-filter toepassen
- (-) Remove Andere thema's filter Andere thema's (7)
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
Leuke voorbeelden
-
Subsidie KLAS in ACTIE Brussel
Bij de VGC kunnen Nederlandstalige scholen een subsidie aanvragen voor activiteiten - opgezet met partners - waarmee leerplan- of ontwikkelingsdoelen bereikt worden. De activiteiten moeten georganiseerd worden binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en kaderen binnen bepaalde thema's, zoals: burgerschapseducatie STEM milieueducatie ... >> Lees alles over deze subsidie op de website van n-Brussel
-
Subsidie Kleine duurzame projecten Limburg
Met dit subsidiereglement wil de provincie verenigingen, bedrijven, Limburgse scholen en gemeenten stimuleren om projecten uit te voeren die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de provincie Limburg. In de praktijk zoekt de provincie naar vernieuwende projecten die een bijdrage leveren aan een duurzaam milieubeleid, naar concrete klimaatprojecten, naar vergroening van onze leefomgeving, naar projecten die aandacht hebben voor de sociale aspecten van het milieubeleid, enz. Je kan de aanvraag voor je project indienen tot uiterlijk 1 april van het lopende jaar. >> Lees alles over d
-
Teach Up! 2030 - Online
Van donderdag 04 maart 2021 09:00h tot donderdag 04 maart 2021 17:00hONLINE - Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers op school en spoort leerkrachten, educatief personeel en educatieve aanbieders aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Dit schooljaar gaan we volledig digitaal.