Aan de slag
- Actiefiches (4) Actiefiches-filter toepassen
- Begeleiding op maat (6) Begeleiding op maat-filter toepassen
- Communicatietools (2) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (7) Educatief materiaal-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (3) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Uitstappen/Activiteiten (2) Uitstappen/Activiteiten-filter toepassen
- Vormingen (7) Vormingen-filter toepassen
- Afval (11) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (13) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten lesgeven (11) Buiten lesgeven-filter toepassen
- (-) Remove Brede schoolbenadering filter Brede schoolbenadering (21)
- (-) Remove Energie filter Energie (21)
- Klimaat (21) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (21) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (14) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (12) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (13) Voeding-filter toepassen
- Water (12) Water-filter toepassen
- Andere thema's (4) Andere thema's-filter toepassen
-
Algemeen vormingsaanbod voor natuurgidsen, leerkrachten, ...
Bekijk al het andere vormingsaanbod van het Departement Omgeving - afdeling PBM (Partnerschappen met Bestuur en Maatschappij).
-
Begeleiding op maat
Hoe werk je aan een duurzame, straffe school? MOS begeleidt je school in een traject op maat. Samen leren we keuzes te maken voor de planeet, zodat er altijd genoeg is voor iedereen! We werken samen aan: een duidelijke visie op duurzaamheid, participatie, duidelijke communicatie. We hebben oog voor de brede schoolbenadering en zetten in op samenwerking met partners.
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
Energie en klimaat
Gaan we op school en in de klas bewust om met energie? Hoe produceren we samen minder CO2? Welke werkvormen kunnen we hanteren? Tevens zoeken we naar linken met andere leergebieden zoals techniek (S.T.E.M.). MOS helpt het team graag verder om op een co-creatieve wijze jouw klimaatplan vorm te geven. Aanbevolen voor het volledige schoolteam. Vlaams-Brabant duur: min.
-
Energiekoffer basisonderwijs
MOS stelt een gratis energiekoffer ter beschikking. Daarin vind je een handleiding, werkbladen en tal van instrumenten om samen met de leerlingen een energieonderzoek op school te voeren. In de MOS-actiefiche 'Energiedetectives op pad' zetten we je op weg om met deze energiekoffer aan de slag te gaan. Je kan de energiekoffer ontlenen bij: Provincie West-Vlaanderen Provincie Oost-Vlaanderen Provincie Antwerpen Provincie Vlaams-Brabant Provincie Limburg Brussels Hoofdstedelijk Gewest
-
Energiekoffer secundair onderwijs
MOS stelt een gratis energiekoffer ter beschikking. Daarin vind je een handleiding, werkbladen en tal van instrumenten om samen met de leerlingen een energieonderzoek op school te voeren. In de MOS-actiefiche 'De energiekoffer en onderzoeksvragen verzinnen' zetten we je op weg om met deze energiekoffer aan de slag te gaan. Je kan de energiekoffer ontlenen bij: Provincie West-Vlaanderen Provincie Oost-Vlaanderen Provincie Antwerpen Provincie Vlaams-Brabant Provincie Limburg Brussels Hoofdstedelijk Gewest
-
eTwinning: samenwerken met een school in Europa
Wil je graag op een laagdrempelige manier uitwisselen met een ander Europees land? Of wil je graag een kijkje nemen over de taalgrens? Dan is er ook eTwinning Belgica. Wil je een nieuwe vibe in je lessen binnen brengen? Wil je MOSsen over de grenzen heen? Ben je een Eco-School en ben je op zoek naar andere Eco-Schools in Europa om samen een project op te starten? Dan is eTwinning zeker iets voor jou!
-
Klimaatfietstocht
-
Klimaattop voor kinderen
Climate Challenge Conferentie - in samenwerking met WWF en Studio Globo De leerlingen worden verdeeld in groepjes en vertegenwoordigen per groepje een land.
-
Mobiliteit en klimaat
We gaan samen op zoek welke mobiliteitsacties voor de school interessant kunnen zijn om te groeien naar een CO2-arme schoolomgeving. We overlopen werkvormen en interessante les- ideeën. We bekijken hoe de school het best werk maakt van een breed draagvlak zowel bij de ouders, de leerlingen als het leerkrachtenteam. In een volgende sessie bekijken we het totale educatieve plan.
-
MOS-actiefiche: Energiearme dag op school
Dit document vormt een leidraad om met je school en de omgeving een energiearme dag te organiseren. Samen met de leerlingen kan in kaart gebracht worden wat de mogelijkheden zijn om zuiniger met energie om te gaan en wat de energiearme dag aan besparing en verminderde CO2-uitstoot heeft opgeleverd. pdf bestandAF1_een_energiearme_dag.pdf (520 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Energiedetectives op pad
Deze actiefiche vormt een leidraad om met leerlingen op onderzoek te gaan naar wat energie is, uit welke verschillende bronnen energie voortkomt en waar de energie naartoe gaat. Na het stellen van een aantal onderzoeksvragen rond energie, kruipen de leerlingen in de huid van een energiedetective om op zoek te gaan naar energievreters in de klas of school.
-
MOS-actiefiche: Het klimaat verandert. Jij ook?
Steken we onze kop in het zand voor de klimaatverandering en doen we verder zoals we nu bezig zijn, of gaan we voor een duurzame verandering? Deze MOS-actiefiche nodigt je leerlingen uit om de klimaatproblematiek van nabij te onderzoeken en actie te ondernemen. Het is nog niet te laat, maar dan moeten we ons dringend aanpassen. Doe jij ook mee? pdf bestandAF_Klimaat.pdf (1 MB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.
-
MOS-klimaattraject basisonderwijs: Klimaatbendes
-
MOS-schoollogo
Dit schoollogo kan je gebruiken op alle communicatiedragers die iets te maken hebben met je MOS-werking, zoals de website, nieuwsbrieven, activiteiten, oproepen, affiches ...
-
MOS-schoolpoortlogo
Hang het schoolpoortlogo uit zodat alle bezoekers zien dat je school duurzaam is. Elke school die zich als MOS-school registreert kan, als ze dit wenst, via de MOS-begeleider een schoolpoortlogo krijgen. De logo's zijn verschillend per provincie. Hieronder het voorbeeld van de provincie West-Vlaanderen. Afmetingen: 35cm x 49 cm, 3 mm dik Materiaal: aluminium, voorzien van 4 boorgaten Om het schoolpoortlogo te bestellen, contacteer je je MOS-begeleider.
-
Scholenbanden: samenwerken met een school in Azië, Zuid-Amerika of Afrika
Wil je graag de blik van je leerlingen verruimen en hen laten proeven van verschillende leefwerelden? Wil je hen op een respectvolle manier leren omgaan met diversiteit? Heb je zin om je eigen ervaringen te delen en je eigen lespraktijk te versterken? Wil je de leerstof concreet toepassen op een originele manier?Dan is een scholenband iets voor jou!
-
Teach Up! 2030 - Online
Van donderdag 04 maart 2021 09:00h tot donderdag 04 maart 2021 17:00hONLINE - Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers op school en spoort leerkrachten, educatief personeel en educatieve aanbieders aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Dit schooljaar gaan we volledig digitaal.
-
The Wizard of MOS
‘Genoeg voor iedereen, altijd en overal’. Dat is waar duurzame ontwikkeling voor staat. De tovenaar van MOS vormt de rode draad doorheen deze vorming The Wizard of MOS In Zuid-Afrika wordt duurzaamheid iets duidelijker omschreven als ‘volhoudbaarheid’. Maar hoe werken we aan die volhoudbaarheid in onze klas of school? Hoe leren we kinderen nadenken over het eigen handelen?