Aan de slag
- Actiefiches (6) Actiefiches-filter toepassen
- Begeleiding op maat (7) Begeleiding op maat-filter toepassen
- Cartoons (1) Cartoons-filter toepassen
- Communicatietools (3) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (17) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (5) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (1) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Liedjes (1) Liedjes-filter toepassen
- Oude MOS-bundels (1) Oude MOS-bundels-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (3) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (6) Subsidies-filter toepassen
- Uitstappen/Activiteiten (5) Uitstappen/Activiteiten-filter toepassen
- Vormingen (8) Vormingen-filter toepassen
- Afval (19) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (23) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten lesgeven (13) Buiten lesgeven-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (21) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- (-) Remove Energie filter Energie (43)
- Klimaat (41) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (24) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (24) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (21) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (20) Voeding-filter toepassen
- Water (20) Water-filter toepassen
- Andere thema's (9) Andere thema's-filter toepassen
-
MOS-actiefiche: Energiekje trekt de stekker uit
Hoe breng je zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot van je school naar beneden? Aan de constructie van een oud, slecht geïsoleerd gebouw kan je op korte termijn weinig veranderen, maar de keuze voor een duurzame energieleverancier en attitudevorming heb je bijvoorbeeld wel zelf in de hand. Samen met het schoolteam, de ouders, de kinderen, en externe partners is meer mogelijk dan je denkt, en kan je op een leuke en leerzame manier 10 tot 15% energie besparen. Deze actiefiche zet je op weg.
-
Teach Up! 2030 - Online
Van donderdag 04 maart 2021 09:00h tot donderdag 04 maart 2021 17:00hONLINE - Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers op school en spoort leerkrachten, educatief personeel en educatieve aanbieders aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Dit schooljaar gaan we volledig digitaal.
-
Energiekoffer secundair onderwijs
MOS stelt een gratis energiekoffer ter beschikking. Daarin vind je een handleiding, werkbladen en tal van instrumenten om samen met de leerlingen een energieonderzoek op school te voeren. In de MOS-actiefiche 'De energiekoffer en onderzoeksvragen verzinnen' zetten we je op weg om met deze energiekoffer aan de slag te gaan. Je kan de energiekoffer ontlenen bij: Provincie West-Vlaanderen Provincie Oost-Vlaanderen Provincie Antwerpen Provincie Vlaams-Brabant Provincie Limburg Brussels Hoofdstedelijk Gewest
-
CO2-calculator: Scholen voor minder CO2
De CO2-calculator is een digitale tool die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van jouw basis- of secundaire school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie. De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in. De CO2-calculator rekent alles om naar CO2-uitstoot en geeft deze bevattelijk weer. Door deze tool educatief in te zetten, wordt het eenvoudig om CO2-doelstellingen voor jouw school te formuleren, op te volgen en te bereiken.
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
Scholenbanden: samenwerken met een school in Azië, Zuid-Amerika of Afrika
Wil je graag de blik van je leerlingen verruimen en hen laten proeven van verschillende leefwerelden? Wil je hen op een respectvolle manier leren omgaan met diversiteit? Heb je zin om je eigen ervaringen te delen en je eigen lespraktijk te versterken? Wil je de leerstof concreet toepassen op een originele manier?Dan is een scholenband iets voor jou!
-
eTwinning: samenwerken met een school in Europa
Wil je graag op een laagdrempelige manier uitwisselen met een ander Europees land? Of wil je graag een kijkje nemen over de taalgrens? Dan is er ook eTwinning Belgica. Wil je een nieuwe vibe in je lessen binnen brengen? Wil je MOSsen over de grenzen heen? Ben je een Eco-School en ben je op zoek naar andere Eco-Schools in Europa om samen een project op te starten? Dan is eTwinning zeker iets voor jou!
-
Klimaatspel 'Waar zijn de rupsen?'
Twee koolmezen zijn wanhopig. Hun jongen schreeuwen om rupsen. Maar die rupsen blijken verdwenen ... Een waanzinnige moord? Een dwaze ontvoering? Een verschrikkelijke ziekte? Speel het spel 'Waar zijn de rupsen? ' en ontdek waarom. 'Waar zijn de rupsen?' werd ontwikkeld door Vlaams kennis- en vormingscentrum voor Natuur en Milieu De Vroente, in samenwerking met MOS.
-
Dikketruiendag op 9 februari 2021
Van dinsdag 09 februari 2021 07:00h tot dinsdag 09 februari 2021 16:00hHet is voor iedereen een rare tijd. Wij kijken hoopvol uit naar het coronavaccin. Maar voor de klimaatopwarming is er geen vaccin. De remedie voor het klimaatvirus, dat zijn onze klimaatacties. Daarom is de slogan voor de 17e editie van Dikketruiendag: OP VOLLE KRACHT voor het klimaat. Voor deze editie van Dikketruiendag kan je jouw favoriete actie kiezen uit een aantal toppers van de vorige jaren. Hou rekening met wat veilig en mogelijk is in jouw school.
-
Muziektheatervoorstelling Doe Dan Iets van Trimuztache
Deze muziektheatervoorstelling laat op originele wijze de probleemstelling rond de klimaatverandering zien. Deze totaalbeleving is bedoeld voor kinderen van 10 – 12 jaar. De nieuwe voorstelling is door Trimuztache in 2019 ontwikkeld in opdracht van en met de steun van ‘MOS, duurzame scholen, straffe scholen’. Doe Dan Iets is een multimediaal theaterstuk waarin oorzaken en gevolgen van de klimaaturgentie door het versterkt broeikaseffect op bevattelijke wijze worden aangebracht voor kinderen vanaf 10 jaar.
-
Leuke voorbeelden
-
MOS-klimaattraject secundair onderwijs
Wil je leerlingen prikkelen met boeiende onderzoeksvragen? Of wil jij de kappers in spe duurzaam leren werken? Wil jij de vaklui van morgen opleiden in duurzaam bouwen? Misschien zijn er op jouw school wel jonge reporters die het willen opnemen voor het klimaat? Stap in het MOS-klimaattraject en zet je leerlingen aan tot actie tegen klimaatopwarming.
-
Begeleiding op maat
Hoe werk je aan een duurzame, straffe school? MOS begeleidt je school in een traject op maat. Samen leren we keuzes te maken voor de planeet, zodat er altijd genoeg is voor iedereen! We werken samen aan: een duidelijke visie op duurzaamheid, participatie, duidelijke communicatie. We hebben oog voor de brede schoolbenadering en zetten in op samenwerking met partners.
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.
-
Terra is ziek : KaMOShibai rond klimaatverandering
Terra, de aarde, voelt zich niet goed in haar vel. Ze vraagt aan haar vriendin Laura wat er met haar aan de hand is. Laura gaat op onderzoek.
-
Energiekoffer basisonderwijs
MOS stelt een gratis energiekoffer ter beschikking. Daarin vind je een handleiding, werkbladen en tal van instrumenten om samen met de leerlingen een energieonderzoek op school te voeren. In de MOS-actiefiche 'Energiedetectives op pad' zetten we je op weg om met deze energiekoffer aan de slag te gaan. Je kan de energiekoffer ontlenen bij: Provincie West-Vlaanderen Provincie Oost-Vlaanderen Provincie Antwerpen Provincie Vlaams-Brabant Provincie Limburg Brussels Hoofdstedelijk Gewest
-
MOS-actiefiche: Het klimaat verandert. Jij ook?
Steken we onze kop in het zand voor de klimaatverandering en doen we verder zoals we nu bezig zijn, of gaan we voor een duurzame verandering? Deze MOS-actiefiche nodigt je leerlingen uit om de klimaatproblematiek van nabij te onderzoeken en actie te ondernemen. Het is nog niet te laat, maar dan moeten we ons dringend aanpassen. Doe jij ook mee? pdf bestandAF_Klimaat.pdf (1 MB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Energiedetectives op pad
Deze actiefiche vormt een leidraad om met leerlingen op onderzoek te gaan naar wat energie is, uit welke verschillende bronnen energie voortkomt en waar de energie naartoe gaat. Na het stellen van een aantal onderzoeksvragen rond energie, kruipen de leerlingen in de huid van een energiedetective om op zoek te gaan naar energievreters in de klas of school.