Aan de slag
- Actiefiches (1) Actiefiches-filter toepassen
- Begeleiding op maat (6) Begeleiding op maat-filter toepassen
- Communicatietools (2) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (8) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (6) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (1) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Liedjes (1) Liedjes-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (1) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (6) Subsidies-filter toepassen
- Vormingen (7) Vormingen-filter toepassen
- Afval (16) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (16) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten leren (10) Buiten leren-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (12) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- (-) Remove Energie filter Energie (27)
- Klimaat (26) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (13) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (19) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (16) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (15) Voeding-filter toepassen
- Water (16) Water-filter toepassen
- Andere thema's (7) Andere thema's-filter toepassen
-
Vorming op maat voor personeelsvergadering of pedagogische studiedag
MOS-vormingen voor het hele team op maat van je school. Naar gelang de behoefte van je team werkt MOS in overleg met de school een vorming uit en brengt die gratis op een personeelsvergadering of pedagogische studiedag. >> Neem contact op met je provinciale MOS-begeleider
-
The Wizard of MOS
‘Genoeg voor iedereen, altijd en overal’. Dat is waar duurzame ontwikkeling voor staat. De tovenaar van MOS vormt de rode draad doorheen deze vorming The Wizard of MOS In Zuid-Afrika wordt duurzaamheid iets duidelijker omschreven als ‘volhoudbaarheid’. Maar hoe werken we aan die volhoudbaarheid in onze klas of school? Hoe leren we kinderen nadenken over het eigen handelen?
-
Terra is ziek : KaMOShibai rond klimaatverandering
Terra, de aarde, voelt zich niet goed in haar vel. Ze vraagt aan haar vriendin Laura wat er met haar aan de hand is. Laura gaat op onderzoek.
-
Teach Up! 2030 - Online
Van donderdag 04 maart 2021 09:00h tot donderdag 04 maart 2021 17:00hONLINE - Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers op school en spoort leerkrachten, educatief personeel en educatieve aanbieders aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Dit schooljaar gaan we volledig digitaal.
-
Subsidies van steden en gemeenten
Heel wat steden en gemeenten ondersteunen initiatieven in verband met duurzame ontwikkeling op school. Contacteer daarvoor de plaatselijke milieudienst, jeugddienst, groendienst, technische dienst, dienst sociale zaken, ...
-
Subsidie voor duurzame klimaatprojecten Vlaams-Brabant
Bij de provincie Vlaams-Brabant kan je subsidies aanvragen voor duurzame klimaatprojecten die gemeenten helpen bij het uitvoeren van de gemeentelijke klimaatactieplannen en/of die een bijdrage leveren aan het behalen van de doelstellingen van het provinciale klimaatplan. Scholen of scholengroepen met een maatschappelijke zetel in Vlaams-Brabant komen in aanmerking voor deze subsidie. De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen: - een projectvoorstel indienen - een definitieve aanvraag >> Lees alles over deze subsidie op de website van de provincie Vlaams-Brabant
-
Subsidie Kleine duurzame projecten Limburg
Met dit subsidiereglement wil de provincie verenigingen, bedrijven, Limburgse scholen en gemeenten stimuleren om projecten uit te voeren die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de provincie Limburg. In de praktijk zoekt de provincie naar vernieuwende projecten die een bijdrage leveren aan een duurzaam milieubeleid, naar concrete klimaatprojecten, naar vergroening van onze leefomgeving, naar projecten die aandacht hebben voor de sociale aspecten van het milieubeleid, enz. Je kan de aanvraag voor je project indienen tot uiterlijk 1 april van het lopende jaar. >> Lees alles over d
-
Subsidie KLAS in ACTIE Brussel
Bij de VGC kunnen Nederlandstalige scholen een subsidie aanvragen voor activiteiten - opgezet met partners - waarmee leerplan- of ontwikkelingsdoelen bereikt worden. De activiteiten moeten georganiseerd worden binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en kaderen binnen bepaalde thema's, zoals: burgerschapseducatie STEM milieueducatie ... >> Lees alles over deze subsidie op de website van n-Brussel
-
Subsidie Energiezorg op school Brussel
Bij de VGC kunnen Nederlandstalige scholen een subsidie aanvragen voor energiebesparende maatregelen.
-
Reus Gommaar is boos : KaMOShibai over duurzame energie
In dit verhaal is reus Gommaar boos omdat de mensen zoveel energie verspillen. Ook beschikbaar in het Frans en Engels. pdf bestandReus Gommaar is boos.pdf (2.26 MB) pdf bestandGervais le Géant se met en colere.pdf (2.47 MB) pdf bestandGiant Colossus.pdf (2.44 MB) De pedagogische fiche zet je op weg: pdf bestandfiche Reus Gommaar is boos.pdf (1.19 MB) Ook op KlasCement staat dit verhaal voor je klaar. Lees meer over de kaMOShibaiverhalen en hoe je ze kan inzetten in je lessen.
-
MOS-schoolpoortlogo
Hang het schoolpoortlogo uit zodat alle bezoekers zien dat je school duurzaam is. Elke school die zich als MOS-school registreert kan, als ze dit wenst, via de MOS-begeleider een schoolpoortlogo krijgen. De logo's zijn verschillend per provincie. Hieronder het voorbeeld van de provincie West-Vlaanderen. Afmetingen: 35cm x 49 cm, 3 mm dik Materiaal: aluminium, voorzien van 4 boorgaten Om het schoolpoortlogo te bestellen, contacteer je je MOS-begeleider.
-
MOS-schoollogo
Dit schoollogo kan je gebruiken op alle communicatiedragers die iets te maken hebben met je MOS-werking, zoals de website, nieuwsbrieven, activiteiten, oproepen, affiches ...
-
MOS-liedjes
zip bestandMOS-lied: natuur (4.33 MB) zip bestandMOS-lied: walk for water (3.23 MB) zip bestandMOS-lied: energie (5.48 MB) zip bestandMOS-lied: afval (3.83 MB) zip bestandMOS-lied: water (3.27 MB) zip bestandMOS-lied: verkeer (4.82 MB)
-
MOS-klimaattraject basisonderwijs: Klimaatbendes
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.
-
Mobiliteit en klimaat
We gaan samen op zoek welke mobiliteitsacties voor de school interessant kunnen zijn om te groeien naar een CO2-arme schoolomgeving. We overlopen werkvormen en interessante les- ideeën. We bekijken hoe de school het best werk maakt van een breed draagvlak zowel bij de ouders, de leerlingen als het leerkrachtenteam. In een volgende sessie bekijken we het totale educatieve plan.
-
Leuke voorbeelden
-
Leon : KaMOShibai rond elektriciteit
Leon wordt wakker. Het is licht in de kamer en toch is er geen elektriciteit. Er is duidelijk iets aan de hand met Reus Gommaar. Leon gaat op onderzoek met mamsie en mama. Als dat maar goed komt.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.