Hoe organiseer je in je eigen omgeving een klimaatfietstocht voor het basisonderwijs? Via zeven zelfgekozen stopplaatsen en verschillende doe-activiteiten ontdekken de leerlingen hoe ze met hun dagelijkse keuzes invloed uitoefenen op de klimaatverandering en wat ze kunnen doen om deze een halt toe te roepen. Ze leren zo klimaatbewuster denken en handelen. Klimaatverandering wordt gelinkt met verschillende andere thema's waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd.
1 Waarom zou je deze methodiek gebruiken?
Deze methodiek draagt bij tot echte bewustwording en gedragsverandering.
Hoe bereid je de fietstocht voor? We geven je een aantal praktische tips mee om van deze activiteit een succes te maken.
3 Aan welke eindtermen werk je?
Met deze fietstocht werk je aan heel wat eindtermen. Het is dus geen werk dat er 'alweer bij komt', maar een fijne methodiek om een aantal eindtermen in je lessen te verwerken.
Hier vind je een aantal suggesties om het thema aan te brengen in de klas. Daarnaast vind je enkele extra opdrachten en bijhorend materiaal rond onderzoekend leren en systeemdenken.
Voorbereiding in de klas: het thema aanbrengen
Naverwerking
De leerlingen houden aan de fietstocht ongetwijfeld een heel aantal indrukken over. Indrukken waarvan je ongetwijfeld zeer interessante onderzoekjes kunt maken! Fase 1, het verwonderen, is al volop aan bod gekomen tijdens de fietstocht. Als leerkracht kun je de leerlingen hier zeker in stimuleren door het goede voorbeeld te geven, je te verbazen over
aangebrachte info en leerlingen die luidop vragen stellen aan te moedigen.
Tijdens de fietstocht maken de leerlingen gebruik van een opdrachtenboekje (3.15 MB) "pdf". Dit document kan je gemakkelijk zelf kopiëren voor de leerlingen. Er staan zowel groepsopdrachten in die uit te voeren zijn tijdens de fietstocht, als klasopdrachten, vaak individueel.
Doelgroep
3de graad basisonderwijs
Duur en tijdstip
dagvullende activiteit, naar eigen wens in te korten, kan het hele jaar door, afhankelijk van het weer en de afspraken met de partners waar je op bezoek gaat
Materiaal
rugzak of fietstas met benodigdheden (29.78 KB) "pdf", fietsen, route zelf uit te stippelen, eventueel enkele gsm's van leerlingen
Afstand
gemiddeld 20 km voor een hele dag
Kledij
sportieve kledij, regenjas
Timing
1 fietstocht met 3 stops
2 middagmaal
3 fietstocht met 2 tot 4 stops (zie 'Hoe pak je het aan?')
Is er een MOS-klimaatbende in jouw gemeente? Dan is de kans groot dat zij de rugzak of fietstas met benodigdheden gratis ter beschikking stelt.
Deze methodiek werd uitgewerkt door de educatoren van De Helix, Duurzaam Educatiepunt.
Hier vind je de lijst met bronnen waarvan zij gebruik maakten.
Onder deze rubriek kan je de zeven thema’s vinden, m.n. planten en dieren, bodem, water, bomen, voeding, energie en mobiliteit. Deze thematische opbouw biedt je de mogelijkheid om de fietstocht op te bouwen zoals je dat zelf wenst. Het is immers niet nodig om de thema’s in de gegeven volgorde te doorlopen of allemaal aan bod te laten komen.
Bij elk thema vind je een handleiding met achtergrondinformatie voor de leerkracht om het thema te behandelen en de te volgen werkwijze en opdrachten tijdens de fietstocht. Daarnaast vind je de nodige bijlagen om de opdrachten tijdens de fietstocht en nadien in de klas goed uit te voeren.
Handleiding VOEDING: stop aan een teelt van groenten en fruit (5.72 MB) (5.72 MB) "pdf"
Opgelet: druk de fotokaartjes met groenten en fruit recto af en knip ze tot kaartjes.
Handleiding BODEM: stop aan een landbouwgrond/onbebouwde grond (5.27 MB) (5.27 MB) "pdf"
Opgelet: druk de foto's met bodemdieren (wie ben ik?) recto af en knip ze tot kaartjes.
Handleiding PLANTEN EN DIEREN: stop aan een groene omgeving (1.17 MB) "pdf"
Opgelet: breng de dubbelzijdige kleefband aan bij de opdracht over het kunstwerkje.
De Helix, Duurzaam Educatiepunt ontwikkelde ook een klimaatfietstocht voor secundair onderwijs.