| De Piraminder daagt je uit om na te denken of je wel echt iets nieuws nodig hebt. De verschillende delen verbeelden een consumptiehiërarchie, een stappenplan voor het vermijden van aankopen. Als je op het punt staat om iets te kopen, volg dan de stappen van boven naar beneden. Misschien ontdek je wel dat je helemaal geen nieuwe aankoop nodig hebt en dat er veel alternatieven zijn. Geef de Piraminder een vaste plek op school. Onderzoek samen hoe jullie op school bewuster kunnen verbruiken. |
|
1. Gebruik wat je hebt
Misschien heb je al wat je zoekt! Kijk eens goed rond: een verkenning van je eigen omgeving levert misschien verborgen schatten op. Draag samen zorg voor de spullen die jullie op school gebruiken door bijvoorbeeld een systeem op te stellen om klas- en speelmateriaal te onderhouden. Geef spullen een tweede kans. Een kleine reparatie of onderhoudsbeurt kan wonderen doen. Als school kan je een repaircafé organiseren samen met leerlingen en/of ouders.
2. Deel of ruil
Delen is het nieuwe hebben! Wist je dat je veel zaken niet zo lang of vaak gebruikt? Waarom zou je ze kopen als je ze ook kunt lenen bij familie, buren en vrienden? Platforms zoals Peerby of Hoplr maken lenen en delen makkelijk. Daarnaast kun je gebruik maken van initiatieven in je buurt, zoals een gereedschapsbibliotheek, Fietsdeelsysteem, Spelotheek of Babytheek. Op vele scholen staat ondertussen een permanente ruilkast.
3.Tweedehands
Met een beetje zoeken, vind je bijna alles tweedehands: bij kennissen, op tweedehandssites, rommelmarkten of in de Kringwinkel. Dit is niet alleen duurzaam, maar vaak ook goedkoper. Heb je iets nodig voor de klas of speelplaats? Misschien vind je het wel in de tweedehandswinkel? De verloren voorwerpen die achterblijven op school kan je aan een tweedehandswinkel schenken.
4. Maak
Voeding, kleding, speelgoed, schoonmaakmiddelen... er bestaat ontzettend veel dat je zelf kan maken. Maak samen met de leerlingen (thematische) klasdecoratie. Organiseer een "upcycling-dag" waar leerlingen oude T-shirts omtoveren tot tassen of kussens. Door zelf aan de slag te gaan - liefst met lokale, duurzame materialen - ben je je meer bewust van de waarde van een product.
5. Koop
Leverden stappen 1 tot 4 nog geen bevredigend resultaat en ervaar je nog steeds een nood? Koop dan pas een nieuw product. Kies indien mogelijk voor een kwalitatief, duurzaam en eerlijk product. Is er een gelegenheid om cadeautjes uit te delen? Schenk een ervaring in plaats van het zoveelste hebbeding. Ga op zoek naar een verpakkingsvrije winkel in de buurt of neem je eigen potjes of zakjes mee naar de winkel. Check op deze kaart welke handelaars daarvoor open staan of voeg zelf zaken toe aan de kaart.
Deze driehoek werd bedacht door de Amerikaanse communicatie-expert, visual journalist en illustrator Sarah Lazarovic als de 'Buyerarchy of Needs'. Sarah Lazarovic maakte een Nederlandstalige versie voor De Transformisten en MOS maakte op basis daarvan een eigen versie.
Wil je meer weten? Check de website van de transformisten.
MOS organiseert jaarlijks #MissieMinder, een actiedag die leerlingen laat kennismaken met bewust verbruiken en de Piraminder. Niet toevallig valt deze actiedag op Black Friday. #MissieMinder biedt een antwoord op de koopwoede die samengaat met Black Friday en de afvalberg die erdoor wordt gecreëerd.
Wil je leerlingen bewust maken van duurzame keuzes? De Piraminder helpt hen om op een eenvoudige manier na te denken over milieuvriendelijke alternatieven. Hang de affiche op in de klas of gebruik hem als lesmateriaal om samen te bespreken welke keuzes een positieve impact hebben.
Wil je de Piraminder uitleggen in de kleuterklas? Pira de Rat is de lieve, ondeugende mascotte van #MissieMinder. Met de verhalen over Pira maak je het thema 'bewust verbruiken' levensecht voor de allerkleinsten.