MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken. Kort samengevat komt het erop neer dat ze geprikkeld worden om op onderzoek uit te gaan naar nieuwe kennis, de systemen zien en verbanden leggen, hun emoties en waarden in doelgerichte acties omzetten.
Elke actiefiche is zo opgesteld dat ze
- een probleem duidt (Wat is er aan de hand?)
- de leerlingen uitnodigt om het onderwerp/probleem te onderzoeken (Hoe zit het in elkaar?)
- de leerlingen uitdaagt om actie te ondernemen (Wat gaan WIJ er aan doen?)
Daarnaast vertrekt elke actiefiche vanuit de vier MOS-uitgangspunten:
- participatie
- teamwerk
- netwerken
- resultaten nastreven en vieren
Je kunt de actiefiches los van elkaar gebruiken.
Een overzicht
- Het klimaat verandert. Jij ook?
- Op zoek naar alternatieven voor de plastic ballon
- Soep met ballen: op zoek naar gezond, lokaal en seizoensgebonden voedsel
- Geef schoolgerief een langer leven
- Energiearme dag op school
- Energiedetectives op pad: op zoek naar energievreters
- Allemaal beestjes: een huisdier, een emotionele of weloverwogen keuze?
- Cadeautjes anders bekeken: moet een cadeautje altijd iets materieels zijn?
- Ik drink en eet slim: op zoek naar gezonde tussendoortjes
- Bijzzzondere hotelgasten (bijen)
- Bijzzzonder feestmaal (bijen)
- Red de brooddoos
- Composteren op school
- Een ontbijt met LEF
- Wij zeggen 'neen' tegen afval
- Energiekje trekt de stekker uit
Specifiek voor secundair onderwijs
Ook interessant voor jou
Bekijk deze pagina in het Engels