IMP>ACT : Impact assessment for action competence
Ontwikkeling van een kader voor de beoordeling van duurzaamheids- en klimaateducatie.
Wetenschappelijk onderzoek, ondersteund door de Europese Unie (Horizon)
Een groot consortium onder leiding van de Universiteit Utrecht heeft een Horizon Europe-subsidie van 5 miljoen euro toegekend gekregen. De partners gaan een beoordelingskader ontwikkelen om de impact van duurzaamheids- en klimaateducatie in kaart te brengen. De partners voor Vlaanderen zijn Duurzaam Educatiepunt en de Universiteit van Antwerpen.
Het onderzoek wil o.a. leraren helpen om meer impact te hebben op vlak van duurzaamheids- en klimaateducatie. Hoe weten we of een bepaalde didactische-pedagogische methode inderdaad leerlingen zal aanzetten om kritisch na te denken over duurzaamheid en klimaat en ook hun competenties zal vergroten om ernaar te handelen? Om dit soort van impact van duurzaamheids- en klimaateducatie in kaart te brengen zal dit onderzoeksconsortium een beoordelingskader ontwikkelen.
Om het beoordelingskader te ontwikkelen worden modelversies getest op een aantal "interventies" van duurzaamheid- en klimaateducatie. MOS is in deze fase van het project betrokken aangezien de campagne #iktrekhetmijaan als interventie werd geselecteerd.
Het IMP>ACT-project is in januari 2024 gestart en zal vier jaar duren.
Surf naar de projectwebsite voor meer meer info over het project en de projectpartners.
Bekijk het filmpje voor een introductie van het IMPACT-project: Hoe weten we of onderwijs over duurzaamheid en klimaatverandering echt werkt?
This project has received funding from the EU Horizon Europe program under the grant agreement No 101137351