Op Groene Wandeling met basisschool Nieuwland
In de Brusselse basisschool Nieuwland gaan alle leerlingen elk jaar op Groene Wandeling. Leerkracht Magalie en beleidsondersteuner Ludo vertellen ons er wat meer over. De school ligt in de Brusselse wijk Marollen, waar relatief weinig groen te vinden is. Een zevental jaar geleden ontstond dan ook het idee om de leerlingen meer in contact te brengen met groen in de stad via verschillende wandelingen.
Ze baseerden zich daarvoor op de Groene Wandeling doorheen Brussel, een vaste route die intussen al even bestaat. Die deelde de school op in zes verschillende deelroutes, die nu elk jaar door verschillende klassen worden gewandeld. Zo heb je als leerling op Nieuwland na zes jaar de volledige Groene Wandeling gedaan. “Ondertussen maken alle klassen twee keer per jaar dezelfde wandeling, één keer in de lente en één keer in de winter. Op die manier maken we hen ook nog eens vertrouwd met wat de seizoenen kunnen betekenen voor hun omgeving”, vertelt Magalie.
De grootste drijfveer van de school is om de kinderen kennis te laten maken met wandelen, met natuur, maar ook met hun stad. “We zien vaak dat hun dagelijkse leefomgeving vrij klein is, dus dan is het fijn om hen te laten zien wat Brussel nog allemaal te bieden heeft. Bovendien is het voor veel kinderen verfrissend om die bewegingsvrijheid te krijgen in parken en open ruimtes: plots hoeven ze niet meer strak in de rij te lopen”, vult Ludo aan.
Buitenlesmaand
Nieuwland organiseert elk voorjaar een hele Buitenlesmaand, geïnspireerd op de jaarlijkse #Buitenlesdag van MOS. Daarin ligt de focus op zo veel mogelijk naar buiten trekken met de leerlingen. De Groene Wandeling maakt hier ook deel van uit. Het is duidelijk dat de school heel wat ambities heeft op vlak van natuur en mobiliteit. Daarom gooiden vier leerkrachten hun energie samen en bouwden ze een werkgroep op rond deze thema’s, waar Magalie en Ludo zelf ook deel van uitmaken.
In het begin lag de grootste uitdaging in het enthousiasmeren van leerkrachten: zeven kilometer wandelen met je klas is niet niks. Maar al snel bleek de ervaring een verrijking voor de kinderen, en hun reactie trok heel wat leerkrachten over de streep. Momenteel is er af en toe nog discussie in het team over praktische zaken als de weersomstandigheden of het openbaar vervoer, maar eens iedereen op pad is blijkt het project telkens opnieuw een meerwaarde voor de sfeer in de klas en het leerkrachtenteam.
“En dat niet alleen, we merken dat leerkrachten tijdens de wandeling de ruimte krijgen om een ander soort band op te bouwen met hun leerlingen. De sfeer is losser en kinderen leren elkaar op een andere manier kennen”, vertelt Magalie enthousiast. Bovendien heeft de werkgroep de afgelopen jaren fiches ontwikkeld waar de leerkrachten tijdens het wandelen mee aan de slag kunnen. Ze ontwikkelden educatieve spelletjes voor onderweg, onder andere om te leren over insecten, planten en de omgeving.
Groene school
De Groene Wandeling is intussen een vaste waarde geworden in Nieuwland. Het project past dan ook perfect in de bredere ambities en waarden van de school. De focus ligt momenteel op de vergroening van de speelplaats. “Er zijn heel wat plannen om te werken rond biodiversiteit, onder andere op onze eigen terreinen. We geloven heel erg in de meerwaarde daarvan voor onze leerlingen”, vertelt Ludo. De school werkt daarvoor samen met MOS en stadslandbouwer Atelier Groot Eiland en kon voor het project zelfs financiële steun van de Koning Boudewijnstichting verzilveren. Magalie geeft graag nog haar ultieme tip mee: “Als het lukt om je team warm te maken, ben je al meer dan halfweg. Er zijn in elk leerkrachtenkorps wel enkele enthousiastelingen te vinden die warm worden van dit soort thema’s. Begin klein, al is het maar met twee mensen, en breng die energie samen. Dat was voor ons ook het begin van onze werkgroep rond natuur en mobiliteit. En kijk waar dat ons al bracht!”
Een reportage van Always Hungry (2025)
Gegevens van de school
Vrije Basisschool Nieuwland
Nieuwland 194
1000 Brussel
Plant ook een idee!
Wil jij ook een idee planten in andere scholen?