Hieronder vind je een heleboel ideeën om je leerlingen buiten te laten leren in, van en met de natuur.
MOS onderscheidt 4 soorten buitenopdrachten:
| filosoferen: geef je leerlingen een filosofische vraag en ga op zoek naar antwoorden. >> Didactische tip: Maak bij de filosofische vraag die jij uitkoos een fiche met extra bijvragen, zodat je een goed gesprek kunt aangaan met de leerlingen. |
|
waarnemen en benoemen: de natuur ontwaakt. Er is heel wat te zien daarbuiten! Waarnemen doe je met verschillende zintuigen: kijk, proef, luister, ruik en voel. |
|
onderzoeken en vergelijken: onderzoeken gebeurt in verschillende stappen:
|
| uitdagen en actie ondernemen: zorg voor een meerwaarde voor jezelf en de ander en de natuur. Daag je leerkracht, familie of vrienden uit! |
Welke wilde planten groeien in je buurt of in de buurt van de school? Ga op onderzoek!
>> Gebruik de gratis natuurapp Obsidentify van Natuurpunt
Op hoeveel manieren kan jij de hoogte van een boom meten?
>> Ga aan de slag met de fiche '10 Ways to Measure a Tree' van Learning Through Landscapes.
Als een boom in een bos omvalt en is er niemand in de buurt om het te horen, maakt hij dan geluid?
>> Hoe filosofeer je met heel wat 'misschiens'
https://www.filosovaardig.nl/blog/denken-met-een-hoofd-vol-zaagsel/
Is een 'onkruid' een kruid?
Zaaien is niet altijd even gemakkelijk. Maak je eigen zaden-tape en start je eigen moestuin (op school).
>> Aan het werk met de fiche 'Make Your Own Seed Tape' van Learning Through Landscapes
Zoek twee verschillende plaatsen in je buurt of in de buurt van je school waar wilde planten staan. Staan op beide plaatsen dezelfde planten? Hoe zou dat komen?
>> Gebruik de app PlantNet om planten te herkennen en benoemen
Bomen veranderen heel snel in deze tijd van het jaar. Leg dat vast in een timelapse filmpje door elke dag een foto van dezelfde boom te nemen.
>> Gebruik hiervoor de GrowApp en help de wetenschappers.
Bestudeer een boom met al je zintuigen. Ga met je waarneming aan de slag en maak een gedicht.
>> Download de fiche 'Poetree' van Learning through Landscapes (in het Engels)
Ga op zoek naar een kiemend zaad van een boom. Kan het zaad hier uitgroeien tot een boom? Zo niet, verplaats het dan naar een plaats waar het die kans wel krijgt.
Welke bodem is er aanwezig in je (school)tuin? Is je (school)tuin geschikt voor de aanleg van een moestuin?
>> Ga met Velt de bodemsoort van je tuin na.
Draag je steentje bij aan de natuur en leer meer over de bij en een bij-vriendelijke omgeving. Tussen de 28 inspiratiefiches van Week van de Bij vind je vast iets dat bij jou of je school past.
>> Bekijk de 'Inspiratiefiches Plan Bij' en laat het zoemen!
Zijn spinnen die in de stad leven lichter van kleur omdat ze zo minder snel opwarmen? Ga mee op onderzoek.
>> Neem met de spinnenspotterapp deel aan het burgerwetenschapsproject SPIN-CITY
Laat jij sporen na?
Welke vogels vliegen in je buurt of in de buurt van je school? Wat wil je van hen te weten komen? Ga op onderzoek!
>> Gebruik een vogelgids of de natuurapp van Obsidentify op je smartphone
De Aziatische hoornaar is een wesp die komt uit China. Ze heeft het gemunt op bijen en andere insecten.
>> Help mee om de verspreiding ervan in kaart te brengen met Vespawatch
Vliegen lijkt me heerlijk. Zijn er nadelen aan kunnen vliegen? En bestaan er vogels die niet kunnen vliegen?
Welke dieren leven er bij jou in de buurt of in de buurt van je school? Hoe kan je dit te weten komen? Trek op onderzoek uit!
>> Gebruik de app 'Spoorzoeker' van het Nederlandse Staatsbosbeheer.
Hou een nestkastje een tijdje in de gaten: wat zie en hoor je allemaal? Welke vogel(s) zie je en welk materiaal brengen ze aan?
Trek naar buiten en laat je leerlingen onderduiken in een vraag die verband houdt met de klimaatverandering. De podcastst van Brandstof duren ongeveer een uur. Probeer een extra lesuur van een collega af te snoepen of werk vakoverschrijdend.
>> Duik in de podcasts van Brandstof
Kan een steen bewegen?
Uit wat bestaat een steen?
Waar komt zand vandaan?
Kan jij het broeikaseffect in kaart brengen met behulp van een glazen pot en twee thermometers?
>> Volg de instructies van Learning Through Landscapes
Is er iets achter de wolken?
Zoek verschillende stenen. Kijk, voel en ... ruik. Een vergrootglas of een loupe is mooi meegenomen.
Wat is sterker? De wind of de zon?
Kan je zonlicht vangen?
Neem een grote badhanddoek en ga ermee naar buiten. Ga op je rug liggen en kijk een tijdje naar de wolken. Wat zie je? Waar denk je aan? Welke soorten wolken herken je?
>> Gebruik deze app voor Androidtoestellen
>> Gebruik deze app voor I-phonetoestellen
Probeer de verbinding van atomen uit te leggen m.b.v. materialen uit de natuur.
>> Aan het werk met de fiche 'Outdoor Atomic Modelling' van Learning Through Landscapes
Beschrijf drie stenen die er verschillend uitzien. Kan je bepalen welke gesteenten het zijn?
>> Leer stenen determineren met Kijk Eens Omlaag
Doe een onderzoek m.b.t. het micro-klimaat in je buurt of in de buurt van je school. Vergeet niet je onderzoeksstappen te doorlopen!
>> Maak gebruik van de tool 'Measuring Microclimates' van Outdoor Lessons (in het Engels)
Neem een zak, een knijper of een handschoen en verzamel het zwerfvuil in je buurt of in de buurt van je school.
Tijdens een tekenles komen verschillende begrippen aan bod: contour, details, eigenschaduw, textuur, statisch/dynamisch,... Trek naar buiten met balpen en papier. Zoek een voorwerp dat je aanspreekt. Beschrijf een aantal van bovenstaande begrippen. Maak een bic-art tekening van dit voorwerp.