Gebruik kleding zo lang mogelijk. Ontwerp en maak naamlabels om in kledingstukken te naaien en verlies geen enkel stuk meer. Of onderzoek hoe je de levensduur van je kleren kan verlengen.
Pimp oude kleding op een milieuvriendelijke manier en organiseer een modeshow.
Wees trendsetters: creëer samen je eigen (klas)stijl zonder iets nieuws te kopen.
Wie maakt ons wijs dat sokken steeds twee dezelfde moeten zijn? Draag met heel de klas weeskousen. Loop ermee in de kijker en leg aan iedereen uit waarom jullie zo gek doen.
Versterk, repareer of pimp een kledingstuk met de Japanse techniek ‘Sashiko’ of met zelf ontworpen patches.
Geef jouw leerlingen een schrijf- of spreekopdracht waarin ze vertellen over hun band met het kledingstuk dat ze het langst en liefst dragen.
Deel of ruil
Organiseer een ruilbeurs (swapparty) met ‘uit het oog verloren’ of ‘te klein geworden’ textiel (kleding, schoenen, knuffels, kussentjes,...) uit jullie eigen kleerkasten. Nodig lokale (jeugd)verenigingen uit om mee te doen.
Plaats een permanente (sport)kleding-ruilkast op school.
Geef een eenvoudig breiwerkje (bv. een sjaal) door aan alle klasgenoten zodat iedereen er een stukje aanbreit en schenk het nadien aan een goed doel.
Veel kledingstukken tussen de verloren voorwerpen? Geef ze een plek in een verkleedkoffer, gebruik ze als buitenspeel- of reservekleding of schenk ze aan een goed doel.
Organiseer een inzameling voor een pop-up tweedehandswinkeltje op school. Sponsor met de opbrengst een goed doel of spijs de sociaaltariefkas van de school.
Bezoek een lokale tweedehandswinkel. Neem herbruikbaar textiel mee!
Onderzoek hoe (online) tweedehandsinitiatieven kledij een tweede leven geven. Interview de initiatiefnemers en schrijf er een artikel over.
Filosofeer over de ecologische en sociale impact van textiel (productie, gebruik, ...): Wanneer is een kledingstuk niet goed genoeg meer? Wat is een duurzaam kledingstuk? Waar komt mijn kledingstuk vandaan? Wie heeft het gemaakt? …
Maak
Waar zitten die handige Harry’s en Henrietta’s? Organiseer een herstelnaaiatelier of repaircafé met leerlingen en/of ouders.
Organiseer een workshop handwerk: knopen aannaaien, kousen stoppen, knielappen aannaaien, verschillende soorten naaisteken,...
Upcycle kleren die jullie niet meer dragen. Maak er bv. een totebag, een pennenzak, een nieuw kostuum voor de klaspop, een voetbal, ...van.
Maak iets leuks met restjes stof, bv. een lappendeken, een kussen, een vlaggenlijn, bijenwasdoekjes, … Heb je stukjes textiel die te versleten zijn om nog iets van te maken? Zorg dan dat ze nog als grondstof kunnen dienen door ze juist te sorteren.
Bezoek met de klas een schoenmaker of kledinghersteller.
Koop
Bestudeer samen of zoek online de betekenis van de etiketten van kleding. Bv.: de turnkledij die op school wordt gebruikt.
Onderzoek de verschillen tussen een gelijkaardig kledingstuk in verschillende (online) kledingketens: let op de grondstoffen, prijs, herkomst, productieproces, arbeidsomstandigheden, kwaliteit,...
Welke duurzaamheidslabels voor kleding bestaan er? Welke info haal je er (niet) uit?
Onderzoek wat de voor-en nadelen zijn van ‘snelle mode’, ‘trage mode’, ‘lokale mode’, ‘fair fashion’, ‘circulaire mode’, ‘vintage’, ‘fleece’, ...
Ga op zoek naar reclame voor kleding en maak er een collage mee. Bespreek daarna hoe reclamemakers je willen overtuigen om iets te kopen.
Challenge! Koop geen enkel kledingstuk tijdens de week van Black Friday!
#MissieMinder
Deze lijst met inspirerende acties is geïnspireerd op de Piraminder en sloot aan bij #MissieMinder 2022, de MOS-actiedag over bewust verbruiken. In 2022 richtten we de schijnwerpers op textiel.