Science Education for Action and engagement towards Sustainability
Wetenschappelijk onderzoek, gefinancierd door de Europese Unie – Horizon 2020 research and innovation programme, grant agreement No 824522
Wat?
SEAS ontwikkelde tools en methodes voor ‘open schooling’ rond duurzaamheidsuitdagingen in samenwerkingen tussen scholen en lokale gemeenschappen. Het onderzoek promoot nieuwe vormen van wetenschappelijke geletterdheid en vaardigheden die nodig zijn om om te gaan met complexe duurzaamheidsvraagstukken.
Het streven naar een ecologisch duurzame en sociaal rechtvaardige maatschappij is wellicht de belangrijkste uitdaging van onze tijd. Heel wat studenten, leerkrachten en directies delen deze bezorgdheid en vinden dat duurzaamheidsvraagstukken een plaats moeten krijgen in ons onderwijs. Tegelijk is het de bedoeling dat pedagogische drijfveren en bekommernissen voorop staan en dat ons onderwijs leidt tot de realisatie van eindtermen en leerplandoelen. Via dit project kregen een aantal scholen in België en andere Europese landen de kans om samen met onderzoekers onderwijsactiviteiten te ontwikkelen die bijdragen tot de aanpak van duurzaamheidsuitdagingen én tegelijk onderwijsdoelen realiseren.
SEAS maakte hiervoor gebruik van LORET - ‘Locally relevant teaching’, een methode die leerkrachten ondersteunt bij het ontwerpen van een vakoverschrijdende reeks lessen die de leerlingen meeneemt in een authentieke zoektocht naar manieren om lokaal relevante duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken. De workshops zijn gericht op co-creatie en doen daarbij uitdrukkelijk een beroep op zowel de professionaliteit en ervaring van de leerkrachten als bevindingen en expertise uit didactisch onderzoek. Aan het einde van de rit hebben de leerkrachten een LORET-plan, bestaande uit een reeks lesvoorbereidingen en lesmateriaal, en worden de LORET-lessen en/of LORET-schoolactiviteiten in de praktijk gebracht en ervaringen gedeeld. De pilootscholen zijn pioniers: op basis van hun ervaringen werd een handleiding, studiedag, databank met praktijkvoorbeelden, enz. uitgewerkt, die andere scholen inspireert om met de LORET-methode van start te gaan.
Met wie?
Het project was een samenwerkingsverband tussen 12 partners, waaronder de Universiteit Gent en de Vlaamse overheid. Lees meer op de internationale projectwebsite.
Het Belgische luik van het SEAS-project werd gecoördineerd door het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent. De focus lag op het ondersteunen van scholen om lokaal relevante duurzaamheidsvraagstukken aan te grijpen als vertrekpunt voor boeiend onderwijs. Het project zette volop in op samenwerking tussen leerkrachten, onderzoekers en partnerorganisaties zoals ngo’s, natuur- en milieueducatieve centra (bv. Provinciaal Natuurcentrum Limburg) en MOS.
MOS volgde het onderzoek vanaf het prille begin op, hielp bij de communicatie over het onderzoek, legde contacten met scholen.
Projectverloop
SEAS is gestart op 1/9/2019 en liep tot 31/08/2022.
Surf voor meer info naar de projectwebsite, deze site die de resultaten van SEAS bundelt of contacteer ons (mos@vlaanderen.be)
© foto: Lynn Delbeecke