ESDUC Framework:
Education for Sustainable Development in Urban Contexts
Doctoraatsonderzoek, ondersteund door de Vrije Universiteit Brussel
Onderzoeker Saphia Zenasni voert, onder begeleiding van vier promotoren - Tom Kuppens, Joost Vaesen, Jill Surmont en Iris Stiers - onderzoek uit naar duurzaamheidsonderwijs in stedelijke contexten. Hierbij ontwikkelt zij een raamwerk dat bedoeld is om de implementatie van duurzaamheidsonderwijs in stedelijke secundaire scholen te versterken of vorm te geven.
Het raamwerk omvat vier bouwstenen, met diens respectievelijke kenmerken, die zich richten op:
- Competenties voor zowel leerlingen als leerkrachten
- Lesmethoden voor duurzaamheidsonderwijs en cultureel responsief onderwijs
- Gemeenschapsinteractie
- Een duurzaamheids- en interculturele schoolcultuur
Ter validatie van het raamwerk voert de onderzoeker een Delphi-studie uit met meer dan 30 experts. MOS is in deze fase van het onderzoek betrokken, vanwege haar praktijkervaring in grootstedelijk onderwijs. De Delphi-studie start begin februari 2025 en loopt tot eind maart 2025.
Meer informatie is te vinden in deze publicatie van de auteur